Kurzy

Fonematické uvedomovanie podľa D.B. Eľkonina

https://www.elkonin.sk/

 

Metodika je vhodná pre všetky deti s jazykovými deficitmi vo vývine reči, ktoré bývajú často skryté. To znamená, že dieťa nemusí mať prítomnú poruchu výslovnosti reči - dysláliu. Aj napriek tomu môže mať vo svojom vývine reči skrytý jazykový deficit, ktorý sa často ukáže až v prvom ročníku základnej školy, kedy začína mať dieťa reálne problémy s čítaním a následne s písaním. 

Deti sa najprv naučia chápať hláskovú štruktúru hovorených slov, až potom sa učia, ako sa dajú tieto hlásky označiť písmenami.

Deti sa učia systematicky prostredníctvom hry a spolupráce v malej skupine (6-8 detí) chápať princípy a pravidlá ako sa z hlások tvoria slová, a ako sa dajú hovorené slová zapísať písmenami.  Premosťujeme vývin hovorenej reči - čítania s písaním a posilňujeme porozumenie slov. Metóda takto rozvíja myslenie a poznávacie schopnosti detí.

Komu je program Eľkonin určený?

  • pre deti pred nástupom do školy
  • pre deti s odloženou dochádzkou do 1. ročníka ZŠ
  • pre deti s horšími predpokladmi pre osvojenie si čítania
  • pre deti s vývinovou jazykovou poruchou

 


 

Škola pozornosti

 

Metodika je určená pre žiakov, ktorí sú príliš aktívni, neposední, konajú impulzívne alebo naopak, sú pomalí, málo aktívni a rozptýlení. Toto sú prejavy nedostatočne rozvinutej pozornosti a neschopnosti plánovať a kontrolovať vlastné aktivity a správanie. U predškolákov takéto ťažkosti nie sú príliš očividné, ale v škole vedú k slabým výkonom v učení, čo má za následok stratu motivácie učiť sa, nechuť chodiť do školy a dieťa sa stáva chronicky neúspešným žiakom.

Táto metodika je založená na práci s číselným radom a číslicami, avšak hlavným cieľom nie je učiť deti počítať, ale rozvíjať pozornosť a návyky programovania a kontroly činnosti.


 


 

Leove dobrodružstvá

 

Pre predškolské ročníky MŠ  a prvé ročníky ZŠ ponúkame preventívny program vychádzajúci z metodiky Leove dobrodružstvá. Program je založený na princípoch nenásilnej komunikácie, pomocou ktorej sa deti naučia riešiť konfliktné situácie a zároveň týmto situáciám efektívne predchádzať. Nenásilná komunikácia učí deti uvedomovať si, čo cítia, čo chcú a súčasne to, čo cítia a potrebujú tí, s ktorými deti komunikujú (resp. majú konflikt).  

Preventívny program pozostáva z 8 stretnutí v trvaní 30-45 minút. Program má formu rozprávok a s nimi súvisiacich aktivít, ktoré sú zamerané na rozvoj nasledujúcich oblastí: 
  • Emócie a empatia 
  •  Prosociálne správanie 
  •  Posilňovanie vzťahov v skupine a priateľstvo 
  •  Posilňovanie sebadôvery, pozitívne sebahodnotenie, rozvoj EQ 
  •  Vnímanie inakosti, podpora vzájomnej tolerancie 
  •  Aktívne počúvanie 

 

Komunikačné stratégie

Kurz je určený pre rodičov detí vo veku od 0-3 rokov, prípadne aj pre tých ktorých deti sú neverbálne, málo hovoriace či s vývinovými poruchami reči. Na kurze sa oboznámime s vývinom reči dieťaťa ale aj s rizikovými faktormi, ktoré rodičovi priblížia či jeho dieťa má alebo nemá riziko vzniku porúch reči.  Ďalej si predstavíme komunikačné stratégie, naučíme sa ako ich efektívne používať v komunikácii s dieťaťom tak, aby z toho profitoval rodič aj dieťa. Ukážeme si aj konkrétne hračky a hrové aktivity, ktoré dokážu pozitívne vplývať na vývin reči u dieťaťa. Po absolvovaní kurzu je možné pokračovať v  intervencii v našom zariadení, kde bude rodičovi poskytované individualizované poradenstvo.

 


 

Máme doma predškoláka

Kurz je vhodný pre rodičov detí, ktoré od septembra začínajú povinné predprimárne vzdelávanie, teda sa stávajú predškolákmi. Obsahom sú praktické informácie ohľadom testovania školskej zrelosti alebo testovania prediktorov gramotnosti u detí, budeme sa rozprávať aj o vhodných stimulačných programoch pre deti predškolského veku a samozrejme si aj prejdeme povinnosti zákonného zástupcu pri nástupe do školy aj pri odklade školskej dochádzky. Ďalšou témou budú aj deti so špeciálno-vzdelávacími potrebami (nadané deti, rizikové deti), kde si prejdeme potrebné dokumenty k zápisu alebo k nástupu do školy.


 



Ropratem

Ropratem je program pre deti od 9 do15 rokov (3.-9.ročník ZŠ) zameraný na rozvoj pracovného tempa, ktoré často negatívne ovplyvňuje školské výsledky dieťaťa, najmä u detí s poruchami pozornosti a VPU. Program rozvíja schopnosť rýchlejšieho a bezchybného spracovania úloh, kvalitnejšie porozumenie čítaného textu, schopnosť organizácie práce, logické myslenie, pozornosť a sústredenie, priestorovú orientáciu, grafomotoriku a vizuomotorickú koordináciu. Program taktiež podporuje žiakov v sebakontrole a aktívnej práci s chybami. Program je koncipovaný ako každodenný trojmesačný individuálny nácvik žiakov, primárne realizovaný v domácom prostredí, s pravidelnou kontrolou a priebežným poradenstvom odborného pracovníka nášho centra.

V úvode a po ukončení programu každý žiak absolvuje psychologickú diagnostiku zameranú na pracovné tempo a pozornosť, aby sme zistili subjektívnu efektivitu programu a individuálny posun konkrétneho žiaka.

Realizácia programu trvá 95 dní, denne cca 15 minút.